Group – FM Logistic odnotowuje stabilne wyniki 2020/2021 przy porównywalnym wzroście przychodów o 1,5% i rosnącej liczbie klientów
- Porównywalny wzrost przychodów o 1,5% przy stałych kursach wymiany
- Zgłoszone przychody w wysokości 1380 mln euro, na które negatywny wpływ miały efekty kursowe (73 mln euro)
- Bazowy EBIT stabilny na poziomie 41,8 mln euro (-1,6%)
- 207 mln euro w nowych kontraktach, w porównaniu ze 150 mln euro w poprzednim roku
- Nowy biznes napędzany popytem na logistykę omnikanałową i miejską
- Zalecenie 2021/22: organiczny wzrost przychodów w wysokich jednocyfrowych
- Paryż, Francja, 1 czerwca 2021 r. – FM Logistic opublikowało dziś wyniki finansowe za rok obrotowy zakończony 31 marca 2021 r. Pełne zaudytowane wyniki pojawią się w raporcie rocznym, który zostanie opublikowany na początku lipca.
Przychody w latach 2020/2021 wyniosły 1380 mln euro, co oznacza spadek o 3,6% w ujęciu sprawozdawczym. Wpływ na to miało spowolnienie gospodarcze spowodowane przez Covid-19 wiosną 2020 r. oraz negatywny wpływ walutowy w wysokości 73 mln euro. Czynniki te zostały częściowo skompensowane silnym ożywieniem gospodarczym w drugiej połowie roku obrotowego. Przychody wzrosły o 1,5% na bazie neutralnej walutowo.
Zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wyniósł 38,8 mln euro, o 8,7% niższy niż w roku ubiegłym. Spadek odzwierciedla głównie wyższe koszty związane ze środkami adaptacyjnymi do COVID-19 (8,1 mln EUR), częściowo skompensowane przez środki oszczędności i przerzucania kosztów oraz niekorzystne warunki walutowe w wysokości 3 mln EUR. Porównywalny EBIT był stabilny na poziomie 41,8 mln euro (-1,6%).
„W czasach zawirowań gospodarczych FM Logistic okazał się niezwykle odporny i odpowiedni. Porównywalne przychody wzrosły o 1,5%. W okresie od kwietnia 2020 r. do marca 2021 r. podpisaliśmy 207 mln euro nowych umów, z których połowa dotyczy omnichannel i e-commerce. Wysiłki pracowników pomogły milionom konsumentów uzyskać produkty, których potrzebowali.Będziemy nadal budować na naszej silnej pozycji w branży dóbr konsumpcyjnych i handlu detalicznego, aby pomóc naszym klientom we wdrażaniu zrównoważonych strategii omnichannel” – powiedział dyrektor generalny FM Logistic Jean-Christophe Machet.
Rosnący popyt na rozwiązania omnichannel i e-commerce łańcucha dostaw
Zamknięcie sklepów stacjonarnych z przerwami w 2020 r. przyspieszyło popyt na logistykę omnichannel i e-commerce. FM Logistic dostarcza obecnie rozwiązania logistyczne omnichannel dla 57% swoich klientów. Kolejnym powiązanym czynnikiem było rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania z zakresu logistyki miejskiej, takie jak mikrodepozyty, ciemne sklepy i niestandardowe rozwiązania typu „kliknij i odbierz”. W tych obszarach firma przedłużyła swoje umowy z wiodącymi sieciami handlowymi, takimi jak Carrefour, Intermarché czy Sephora. Najważniejsze nowe kontrakty przyznane w sezonie 2020/21 obejmowały światową markę kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry, dużego producenta zabawek oraz kilka wiodących firm e-commerce, zwłaszcza we Francji, Hiszpanii i Indiach. Kluczowe przedłużenia kontraktów zostały podpisane z firmami Mondelēz i Nestlé.
Najważniejsze wydarzenia regionalne
Przychody zostały podzielone między Francję (40%) i inne kraje (60%), w proporcji podobnej do ostatnich lat.
- W ujęciu krajowym przychody we Francji spadły o 1,9% do 548 mln euro. Niższe wolumeny w branżach, na które negatywnie wpłynął COVID-19, zostały złagodzone przez wyższy popyt w branżach handlu elektronicznego i handlu detalicznego żywnością.
- Przychody i rentowność wzrosły zarówno w Hiszpanii, jak i we Włoszech, napędzane przez logistykę e-commerce. Najszybszy wzrost przychodów odnotowano w Hiszpanii (+22%), wspierany przez ciągły rozwój miejskiej jednostki logistycznej Citylogin.
- W regionie Europy Wschodniej FM Logistic rozwijał swoje usługi transportowe. Ukraiński oddział potwierdził w zeszłym roku powrót do zysku, do czego przyczynił się podwojenie wolumenu e-commerce. W Rumunii firma uzyskała 5-letnie odnowienie kontraktu z jedną z największych na świecie firm z branży spożywczej i żywieniowej.
- W regionie Europy Centralnej FM Logistic dodał 25 nowych kontraktów, odnowił 29 innych i rozpoczął budowę nowej platformy logistycznej w Wiskitkach, 10 km od Polskiego Węzła Transportowego Solidarności (STH/CPK), międzynarodowego węzła lotniczego, kolejowego i drogowego .
- W Azji firma podpisała umowy z największymi firmami e-commerce, w tym z Pepperfry, największym indyjskim rynkiem mebli i artykułów gospodarstwa domowego, oraz z VinShop, jedną z największych organizacji zakupowych w Wietnamie (spółką zależną OneMount Group).
- W Brazylii FM Logistic podpisał kontrakt z Henkel i jego marką Schwarzkopf.
Praca na rzecz zrównoważonych łańcuchów dostaw
W roku fiskalnym 2020/21 firma FM Logistic podjęła dalsze kroki, aby przyczynić się do bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. Niektóre z inicjatyw obejmowały:
- Rozpoczęcie kampanii szkoleniowej BHP w ponad 10 krajach.
- Dostarczenie tablic dotyczących zrównoważonego rozwoju 50 klientom, aby mogli śledzić tzw. emisje gazów cieplarnianych „zakres 3” związane z działaniami zleconymi firmie FM Logistic.
- Przejście na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych w magazynach FM Logistic w Europie Środkowej, co jest zauważalne z uwagi na dominację paliw kopalnych w tym regionie.
- Trwający projekt produkcji wodoru z elektrolizy wody w dwóch pilotażowych obiektach logistycznych w Escrennes we Francji i Illescas w Hiszpanii (projekty H2Hub i H2Login).
- Rozwój usług dla detalistów i producentów sprzedających produkty bez opakowań, jak pokazuje projekt pilotażowy przeprowadzony w supermarketach Franprix w rejonie Paryża.
Globalne emisje dwutlenku węgla z operacji magazynowych FM Logistic nadal spadały. Ogólny spadek w wartościach bezwzględnych osiągnął 17% w latach 2018-2020.
FM Logistic spodziewa się osiągnąć organiczny wzrost przychodów w wysoko- jednocyfrowym przedziale procentowym w roku obrotowym 2021/22. Opiera się to na założeniu, że ograniczenia Covid-19 będą stopniowo łagodzić.