Pakowanie i przepakowywanie produktów wydaje się być dość prostym procesem. Kiedy jednak przedsiębiorstwo działa w branży o zmiennym okresowo popycie lub jego strategia wymaga ciągłego stymulowania sprzedaży, a co za tym idzie organizowania wielu akcji promocyjnych, ten “łatwy” z pozoru proces pokazuje swoje bardziej skomplikowane oblicze. Zorganizowanie odpowiedniej przestrzeni, pracowników, wyposażenia technicznego oraz bieżące kontakty z dostawcami komponentów i materiałów opakowaniowych to największe wyzwania, z jakimi muszą mierzyć się producenci. Z pomocą może przyjść operator logistyczny oferując usługę co-packingu.
Badania marketingowe wciąż sprawdzają motywacje zakupowe konsumentów. Czynników warunkujących wybór jest wiele, ale powszechnie wiadomym jest, że kupujemy oczami. Opakowanie jest zatem jednym z najbardziej istotnych elementów, budujących atrakcyjność produktu, a co za tym idzie zwiększających sprzedaż. Rola opakowania i sposobu ekspozycji w sklepie zwiększa się jeszcze bardziej w okresie okolicznościowych wzrostów popytu, jak np. Święta Bożego Narodzenia, czy okazji wykreowanych przez rynek, jak Black Friday, Dzień Matki czy Wszystkich Świętych. Producenci najmocniej walczą wówczas o uwagę konsumentów. Wzrosty sprzedaży mogą być naprawdę duże, dlatego potrzebują oni wsparcia nie tylko w ramach składowania czy transportu towarów, ale także w zakresie usług dodatkowych, takich jak choćby tworzenie okolicznościowych i promocyjnych zestawów. Właśnie wokół tego koncentruje się co-packing.
Czym właściwie jest co-packing?
W dużym skrócie to usługa, polegająca na kompletowaniu towarów, ich przygotowywaniu i przepakowywaniu zgodnie z potrzebami klienta. FM Logistic od wielu lat realizuje tą usługę w podwarszawskim Mszczonowie. To pierwsza platforma, która powstała w Polsce pod znakiem FM Logistic.
W ramach usług co-packingowych operator logistyczny może realizować szereg rozmaitych działań: oklejanie materiałami identyfikacyjnymi takimi jak etykiety, kody kreskowe czy naklejki, grupowanie produktów w pakiety, blistry, zgrzewki, kartony zbiorcze, foliowanie, zgrzewanie, pakowanie termokurczliwe, łączenie produktów w zestawy i gift-packi, a także pakowanie na displaye i inne ekspozytory gotowe do wystawienia w sklepach.
Producent czy dystrybutor może realizować konfekcjonowanie towaru we własnym zakresie, ale jak przekonują się codziennie klienci z Mszczonowa, powierzenie tego zadania profesjonalnemu operatorowi logistycznemu ma wiele zalet.
Uwolnione zasoby procentują
Aby sprawnie przeprowadzić proces przepakowywania niezbędna jest przestrzeń, infrastruktura i doświadczony zespół, posiadający odpowiednie kompetencje. – Zarządzanie operacjami co-packingowymi przypomina kierowanie produkcją. To proces wymagający skrupulatnego planowania i koordynacji rozmaitych działań – tłumaczy Arkadiusz Buczek, Dyrektor ds. Procesów Copackingowych, FM Logistic Central Europe. Warto zatem zlecić to zadanie operatorowi logistycznemu jeżeli czas pracy, potrzebne zasoby technologiczne oraz ludzkie przekraczają opłacalność wykonania takiej operacji wewnątrz firmy.
Najważniejszą korzyścią z outsourcingu pakowania jest zatem znaczne obniżenie wydatków. Klient płaci za konkretne zlecenie, ograniczając koszty stałe. Nie bez znaczenia jest także oszczędność czasu, który można poświęcić na aktywną sprzedaż i rozwój biznesu. Jeżeli zlecający korzysta równocześnie z usług magazynowania danego operatora to umiejscowienie wszystkich usług w jednym miejscu dodatkowo minimalizuje terminy realizacji i koszty.
Outsourcing oznacza elastyczność
Z co-packingu regularnie korzystają producenci realizujący sezonowe akcje i krótkie serie takie jak: kalendarze adwentowe dla branży spożywczej i beauty, pakowanie zestawów dla sektora FMCG, czy wprowadzanie nowego produktu w miksach ze znanymi już towarami. Wymagają one krótkiego czasu realizacji oraz konieczności szybkiego dostarczenia produktów do sklepów, terminy dostaw są w tym przypadku nieprzekraczalne. Bo komu będą potrzebne zestawy świąteczne w styczniu? Żeby temu sprostać konieczna jest duża elastyczność operacyjna. Do co-packingu potrzebne są dziesiątki osób, które będą gotowe pracować w systemie zmianowym. W przypadku dużej skali, przy zleceniach obejmujących dziesiątki tysięcy sztuk to zapotrzebowanie jest jeszcze większe. Operator logistyczny dysponuje odpowiednim, doświadczonym zespołem pracowników i może ich swobodnie przesuwać między określonymi zadaniami.
Platforma FM Logistic w Mszczonowie przygotowana jest na wiele możliwości. Średnio, działa tu ponad 50 linii produkcyjnych, które obsługują nawet 10 mln jednostek sprzedażowych rocznie. Funkcjonują tu zarówno linie stałe, jak i te uruchamiane sezonowo, które można dostosować do wymagań klienta, aby zrealizować nawet najbardziej nietypowe zlecenia.
Wsparcie na każdym etapie
Wiedząc jak duży wpływ ma opakowanie na doświadczenia zakupowe konsumentów, ale też na koszt i efektywność produkcji, FM Logistic wspiera klientów już na etapie planowania działań związanych z wprowadzeniem produktu na rynek. Zespół ekspertów R&D pomaga zaprojektować optymalne rozwiązania i procesy od początku lub w oparciu o koncepcję klienta.
Przy tworzeniu dedykowanych usług współpracujemy z klientami już na bardzo wczesnym etapie projektu. Wszystko po to, aby opracować rozwiązania, które pomogą zminimalizować czas realizacji, zagwarantować wysoką jakość i zoptymalizować proces – dodaje Arkadiusz Buczek.
Rozwiązania, o których mowa to np. projektowanie opakowań, etykiet i kodów ułatwiających kontrolę przepływu towarów, kompletowanie różnych wariantów towaru w zgrzewki lub kartony, czy opracowywanie ekspozytorów według wytycznych sieci handlowej. Wszystko to, przynosi wymierne korzyści klientom i zwiększa ich przewagę konkurencyjną.
Opcja win:win – zysk dla producenta i środowiska
Jak w każdej dziedzinie, tak również w co-packingu, coraz ważniejszym aspektem jest ekologia. W całym procesie wykorzystuje się wiele materiałów opakowaniowych. FM Logistic opracowało specjalne procedury, które pomagają odzyskać jak największą ilość odpadów makulaturowych i foliowych i zastosować je ponownie. Dodatkowo, współpracując z klientami na etapie projektowania opakowań, zespół R&D proponuje rozwiązania, które spełnią oczekiwania wizualne i funkcjonalne i będą jednocześnie korzystne zarówno z punktu widzenia producenta, jak i dla środowiska.
Doświadczony dostawca co-packingu
Zespół z platformy w Mszczonowie każdego dnia realizuje procesy magazynowe i usługi wartości dodanej, które mogą stanowić wizytówkę FM Logistic. Dzięki wypracowanemu przez lata know-how spełnia najważniejsze kryteria, jakie warto wziąć pod uwagę wybierając partnera do co-packingu: elastyczność, technologię i procedury ułatwiające sprawną wymianę informacji. Wszystko to pozwala reagować na dynamiczne zmiany i realizować zadania, których klient w danym momencie oczekuje.