Handel elektroniczny to jeden z niewielu sektorów, który podczas pandemii może pochwalić się bezprecedensowym wzrostem. Penetracja Internetu, płatności cyfrowe, świadomość konsumentów i dostęp do handlu elektronicznego doprowadziły do całkowitej zmiany sposobu, w jaki konsumenci robią dziś zakupy. Podczas blokady konsumenci zwrócili się do tego sektora jako zaufanego źródła dostaw, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu. Eksperci przewidują, że sprzedaż e-commerce w latach 2021-2025 wzrośnie o CAGR 18,2%, aby osiągnąć Rs. 8,8 biliona (120,1 mld USD) w 2025 r. Według ich analityków w 2020 r. wzrost płatności e-commerce wzrósł o 12,2%. W 2021 r. szacunki sugerują wzrost o 16,8%, aby osiągnąć Rs. 4,5 biliona (61,5 mld USD). (Źródło: GlobalData)
Wyeliminowanie pośrednika
Zakupy online stały się koniecznością ze względu na wygodę, marki badają ścieżkę Direct-to-Consumer (D2C), aby przyspieszyć realizację zamówień. Trend ten wynika z tego, że marki chcą posiadać i kontrolować doświadczenia i dane konsumentów, jednocześnie badając inne dochodowe modele.
Marki chcą mieć możliwość kontrolowania narracji i kontroli nad całościowymi realizacjami dostawy. Takie podejście daje im szansę na zorganizowanie doświadczenia klienta, które odzwierciedla wartości marki. 82% producentów stwierdziło, że sprzedaż bezpośrednio do konsumentów poprawiła ich relacje z klientami, a 76% zgłosiło poprawę obsługi klienta dzięki zastosowaniu modelu D2C. (Źródło: Forrester Research)
Sprzedaż bezpośrednia konsumentom to rosnący nowy trend omnikanałowy i może być kolejną wielką sprawą wśród detalistów.
Ostatnia mila
Zoptymalizowane działania graczy i marek e-commerce oraz strategiczne lokalizacje dystrybucji stają się kluczowe dla procesu dostawy. Ból kciuka wciąż pozostaje – ostatnia mila dostawa.
Obecnie logistyka Intra City wraz z dostawą ostatniej mili stanowi 18% całego rynku logistyki drogowej o wartości 240 miliardów dolarów. Do 2024 r. rynek dostaw „ostatniej mili” ma stać się rentownym rynkiem o wartości 6 miliardów dolarów. (Źródło: Redseer Research Firm)
Firmy badają nowe modele i technologie dostaw, aby przyspieszyć dostawy i zwiększyć średnią wagę paczki. Modele powinny skutecznie skracać czas tranzytu, sprawnie przemieszczać towary, kontrolować koszty i oferować najlepsze wykorzystanie zasobów.
Gracze handlu elektronicznego wykorzystują modele takie jak:
- Model Marketplace – Sprzedawcy zarządzają opakowaniem i jakością; chociaż detaliści nie przechowują zapasów. Detaliści albo przechowują towary w swoim głównym magazynie, albo sprzedawcy wysyłają swoje produkty bezpośrednio do klientów z własnych magazynów. Jednak ten model traci na popularności.
- Model oparty na zapasach – tutaj magazynowanie odbywa się w centrach realizacji sklepów internetowych, podczas gdy zapasy są kupowane przez ich wewnętrzny zespół ds. zakupów. Daje to sprzedawcom lepszą kontrolę nad jakością i obsługą, mimo że jest to model kapitałochłonny. Sprzedawcy internetowi wybierają to, aby mieć wgląd we wszystkie procesy, takie jak zarządzanie zapasami, zarządzanie zamówieniami, a nawet realizacja zamówień.
- Fulfilled by e-detailer — wersja modelu zapasów, w której sprzedawca kupuje zapasy przechowywane w centrach realizacji sprzedawcy internetowego. Jako popularny model zapewnia, że pakowanie i etykietowanie, a także kontrole jakości są obsługiwane wewnętrznie przez e-sprzedawcę.
Zieleń
Zdumiewający rozwój sektora e-commerce doprowadził do alarmującego wzrostu ilości odpadów opakowaniowych, budząc obawy opinii publicznej i rządu. Tylko garstka dostawców usług logistycznych w Indiach kojarzy dochodowy wynik finansowy z zieloną logistyką. Jako główny czynnik przyczyniający się do zanieczyszczenia środowiska nie ma łatwego rozwiązania. Jednak biorąc pod uwagę zmiany klimatyczne w centrum wszystkich rozmów, rząd musi przyjrzeć się przyjaznej polityce i przepisom, aby przejść w kierunku przemysłu przyjaznego dla środowiska.
Zrównoważone rozwiązania oświetleniowe mogą położyć podwaliny pod bardziej ekologiczne magazyny. Rozwiązania te obejmują oświetlenie LED, inteligentnie rozmieszczone zapasy, alternatywne źródła energii i systemy zarządzania energią, elektryczne wózki widłowe itp. Magazyny szukają wielu rozwiązań, aby wnieść swój wkład w planetę. Dostawcy logistyczni badają dostawy poza godzinami szczytu, aby zmniejszyć zatory i emisje. Zarządzanie transportem miejskim poprzez regulację dostępu do miasta, wydzielone strefy załadunku/rozładunku w mieście, lepsza integracja transportu intermodalnego i wykorzystanie pojazdów elektrycznych do dostaw do klientów końcowych mogą być jednymi z rozwiązań mających na celu ochronę naszego środowiska.
Tylko połączenie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, spełniające wymagania biznesowe, wsparte silnym zapleczem technologicznym, może być odpowiedzią na wiele problemów logistycznych.