Łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone ze względu na dużą liczbę zaangażowanych w nie uczestników. COVID-19 spowodował wzrost zapotrzebowania na rozwiązania w zakresie przepływu pracy w czasie rzeczywistym, umożliwiające przewidywanie zakłóceń.
Złożone łańcuchy dostaw potrzebują inteligentnych pilotów za sterami
Łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone ze względu na mnogość zaangażowanych w nie uczestników. Producenci, sprzedawcy detaliczni i specjaliści ds. łańcucha dostaw polegają obecnie na zaawansowanych rozwiązaniach cyfrowych do zarządzania licznymi interakcjami między nimi. Najbardziej zaawansowane wersje tych systemów to wieże kontrolne.
Według najnowszego raportu (1) przygotowanego przez IMARC Group, globalny rynek wież kontrolnych rozwijał się w latach 2015-2020 ze złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą około 15%, a równie silny wzrost spodziewany jest w ciągu kolejnych pięciu lat.
COVID-19 zwiększył zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie przepływu pracy w czasie rzeczywistym, które mogą lepiej przewidywać zakłócenia i optymalizować podstawowe funkcje logistyczne. Co więcej, pandemia zwiększyła wykorzystanie sprzedaż omnikanałową, nasiliła handel elektroniczny w ogóle i zwiększyła możliwości producentów w zakresie sprzedaży bezpośredniej konsumentom. Prężnie działające wieże kontroli łańcucha dostaw dokładnie odpowiadają na te potrzeby i utrzymują przewagę konkurencyjną na rynku. W dłuższej perspektywie czasowej przewiduje się, że będzie to napędzać wzrost rynku.
Widoczność ma fundamentalne znaczenie dla sprawnie działającego łańcucha dostaw. W jaki sposób wieże kontrolne spełniają rosnące oczekiwania klientów
Przeszkody, które należy pokonać, aby osiągnąć skuteczność
Rozwiązanie jest znane i oczywiście wymaga finansowania, aby mogło zostać wdrożone. Jednak rzadko stanowi to główną przeszkodę w znalezieniu rozwiązania w zakresie kontroli łańcucha dostaw. Liczne korzyści oznaczają, że zwrot z inwestycji jest gwarantowany. Biorąc pod uwagę te zalety i presję konkurencji, dlaczego tak trudno jest wprowadzić wymagane zmiany?
Jednym z powodów jest fakt, że decyzji o przejściu na nowy system nie podejmuje jedna organizacja. Jest to kwestia wprowadzenia złożonych zmian w ramach sieci biznesowej obejmującej wiele przedsiębiorstw: dostawców, dystrybutorów, logistyków i klientów. Każdy z nich korzysta z własnych systemów do zakupów, planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), systemów zarządzania magazynem (WMS), systemów zarządzania transportem (TMS), systemów CRM oraz rozwiązań handlu elektronicznego.
Ponadto, poszczególni gracze rozwijają się w różnym tempie, aby zapewnić widoczność całego łańcucha dostaw. Ich poziom cyfryzacji łańcucha dostaw nie jest jednakowy. Zapewnienie pełnej widoczności i dostosowanie procesów wymaga wdrożenia rozwiązania technicznego, które będzie w stanie poradzić sobie z tak dużą różnorodnością gotowości technicznej.
Na poziomie ludzkim poszczególni partnerzy muszą mieć do siebie zaufanie. Podstawą widoczności jest dzielenie się danymi operacyjnymi. Na każdym etapie łańcucha dostaw musi istnieć prawdziwa przejrzystość i wysoce wiarygodne raportowanie.
Zakładając, że te przeszkody zostaną pokonane, pozostaje kwestia aktualizacji systemów i wdrożenia rozwiązania w postaci wieży kontrolnej. Pomysł przerwania działalności i zakłócenia pracy istniejących systemów zarządzania zamówieniami, nawet na bardzo krótki okres, jest niezwykle drażliwy.
Tworzenie wartości z danych
Dzięki wdrożeniu rozwiązań z zakresu wież kontrolnych łańcucha dostaw logistycy rzeczywiście tworzą wartość z danych. Wykorzystanie tych danych ma kluczowe znaczenie dla firm w utrzymaniu przewagi konkurencyjnej, zatrzymaniu klientów i zwiększeniu przychodów.
W przyszłości powstaną inteligentne wieże kontrolne, które będą zarządzać i monitorować w czasie rzeczywistym całkowicie połączony w sieć, zdigitalizowany i odporny łańcuch dostaw. Takie wieże kontrolne będą oferować niewyobrażalne możliwości dzięki technologii RFID i satelitarnej, geodanym, rozpoznawaniu obrazów i głosu, big data, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowemu, konserwacji predykcyjnej i wielu innym.