Jak skutecznie zarządzać peakami sprzedażowymi?
Zoptymalizowane operacje logistyczne to klucz to sprawnej realizacji zamówień podczas wzmożonej aktywności sprzedażowej.
Na stronie December 19, 2022
Zoptymalizowane operacje logistyczne to klucz to sprawnej realizacji zamówień podczas wzmożonej aktywności sprzedażowej.
Na stronie December 19, 2022
Okres wzmożonej aktywności sprzedażowej jest ogromnym wyzwaniem dla całego biznesu. W zapewnieniu realizacji zamówień i dostawie produktów na czas kluczową rolę odgrywają sprawne i zoptymalizowane operacje logistyczne.
Precyzyjny plan
Podstawą skutecznej organizacji operacji logistycznych podczas peaków sprzedażowych jest precyzyjne zaplanowanie działań. Przygotowania do tych momentów zaczynają się już kilka miesięcy wcześniej. Pierwszym krokiem powinna być dokładna analiza dostępnych danych, która pozwoli na pełną identyfikację newralgicznych okresów. Im więcej danych historycznych wykorzystamy, tym bardziej dokładne wyniki uzyskamy. W analizie mogą pomóc także profesjonalne narzędzia do prognozowania popytu, które na podstawie otrzymanych danych są w stanie z wyprzedzeniem przewidzieć wzrost wolumenu. Dzięki temu nie tylko pomagają w identyfikacji trendów i zachowań konsumentów, ale także w odpowiednim terminie informują o konieczności zaplanowania i zabezpieczenia towaru oraz obsługi.
Żadne narzędzia jednak nie zastąpią otwartej i transparentnej komunikacji między klientem a operatorem logistycznym. Jest ona niezbędna do opracowania prognozy, zapewnienia zasobów i optymalizacji procesów logistycznych. Na organizację operacji logistycznych mają bowiem wpływ nie tylko akcje promocyjne, ale także zmiany trendów konsumenckich i na rynku jak m.in. widoczny w ostatnich latach wzrost popularności kanału e-commerce. Na tej podstawie operator logistyczny może przygotować optymalny plan organizacji operacji.
Sprawna kompletacja zamówień
Zarządzanie peakami w okresach przedświątecznych jest szczególnie skomplikowane, gdyż mamy do czynienia ze swoistą kumulacją. Święta to czas zwiększonej sprzedaży dla niemal każdej branży. Terminowa realizacja zleceń jest więc wtedy wyjątkowo trudna, ale jednocześnie szczególnie istotna. Podstawą skutecznej organizacji jest optymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury oraz zastosowanie zaawansowanego zaplecza technologicznego. W tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości przy planowaniu działań warto także uwzględnić dodatkową przestrzeń i zasoby na nieprzewidziane sytuacje.
Z tego powodu tak ważne jest, by podjąć współpracę z doświadczonym operatorem, który posiada rozbudowaną i elastyczną infrastrukturę. Pełna synergia dostępnej powierzchni i zasobów pozwala na sprawne zarządzanie operacjami i tym samym dopasowanie się do zmiennych potrzeb klientów.
Odpowiadając na bieżące potrzeby klientów FM Logistic oferuje elastyczny model współpracy realizowany w obszarze magazynów multiklienckich. Nasze platformy pozwalają na pełną synergię dostępnej powierzchni i zasobów tak, aby dopasować się do zmiennych potrzeb naszych kontrahentów. Bazując na unikalnym know-how i doświadczeniu, pracownicy FM Logistic są w stanie sprawnie zarządzać wahaniami stocku, spadkami lub wzrostami wolumenów bez wpływu na bieżącą obsługę logistyczną – podkreśla Rafał Woźniak, Poland Operations Director w FM Logistic.
Szczególnie sprawdza się połączenie pod jednym dachem operacji dla klientów o różnej sezonowości. Pozwala to na skuteczną realizację akcji promocyjnych, jak i efektywne reagowanie na aktualne trendy i potrzeby biznesu. Poza standardową obsługą zamówień operator logistyczny działający na poziomie 5PL oferuje także szereg usług dodanych. Dla przykładu w ramach usług co-packingowych towary m.in. zyskują nowe, sezonowe opakowania, a także kompletowane są gotowe zestawy promocyjne czy multipaki.
Wypłaszczenie aktywności sprzedażowej
Dodatkowo w planowaniu działań marketingowych i logistycznych bardzo ważny jest trend wypłaszczania peaku sprzedaży poprzez wydłużenie okresu promocji. Ten trend jest zauważalny zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. Akcje promocyjne zaczynają się już od Black Friday i trwają aż do promocji noworocznych. To rozwiązanie pomaga zoptymalizować koszty operacji, które bezpośrednio wpływają na końcową cenę produktów. Wydłużenie sezonu zmniejsza ryzyko opóźnień spowodowanych np. trudnościami z dostępnością zasobów ludzkich, a w szczególności kierowców czy pracowników magazynowych, co dziś jest coraz większym problemem. Tym samym odpowiednie zaplanowanie i zsynchronizowanie operacji logistycznych z działaniami biznesowymi pozwala osiągnąć zarówno wysoką satysfakcję konsumentów, jak i daje większą pewność realizacji planu sprzedażowego.
Wypełnij formularz