Po uruchomieniu Wheely247, pierwszego na świecie bezzałogowego i kontrolowanego przez aplikacje sklepu spożywczego, szwedzki start-up wdraża koncepcję w 100% samodzielnego mobilnego sklepu do nocnych zakupów. Cel: położyć kres hegemonii wielkich centrów handlowych i tchnąć życie w wieś i przedmieścia. Dwa przykłady ilustrujące, jak phygital ożywa.
Połączony sklep: sprzedawcy reliktem przeszłości?
Dostępny 24/7, Wheely247 to połączony sklep bez pracowników, gotówki i kolejek. Klient ze swoim smartfonem podchodzi do wejścia do sklepu. System Wheely247 rozpoznaje go dzięki wcześniejszej instalacji dedykowanej aplikacji. Drzwi otwierają się automatycznie; projekt przywodzi na myśl gigantyczny automat. Wewnątrz klient wybiera swoje produkty z kilkunastu referencji (czekolada, frytki, chleb, ser, papierosy) i skanuje ich kody kreskowe. Po zakupach wychodzi ze sklepu. W końcu jego karta kredytowa zostanie automatycznie obciążona.
Jeśli Wheely247 istnieje tylko w Szanghaju, jego koncepcja przypomina Amazon GO – sklepy bezgotówkowe, które są bardziej zaawansowane, ponieważ wykluczają indywidualne skanowanie produktów. Model biznesowy Wheelys przyciąga uwagę, ponieważ drobni detaliści mogą zakupić system. Kierownictwo Wheelys jest ambitne: „Ponieważ Uber zmienił branżę taksówkarską, robimy to z handlem detalicznym!” I widzą daleko: detaliści wydają się być zainteresowani ich nową koncepcją mobilnego sklepu nocnego.
Moby, nocny handel mobilny
Moby to w 100% mobilny koncept sklepu nocnego. Koncepcja Moby jest bardzo prosta: to sklep przychodzi do konsumenta, a nie odwrotnie. Dlaczego wieś i przedmieścia również nie mogą korzystać z możliwości handlowych, jak to ma miejsce w dużych miastach? A jeśli kupowanie jogurtu o godzinie 22 na wsi było łatwe? A gdyby „wszystko, natychmiast i wszędzie” stało się możliwe nawet nocą poza metropoliami? Dyrektorzy Wheelys marzą o zakończeniu dominacji bezosobowych i gigantycznych centrów handlowych poprzez oferowanie konsumentom spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, które naprawdę ułatwiają im życie.
Sklep cyfrowy dostarczany przez drony
Dzięki sztucznej inteligencji i chmurze drony automatycznie monitorują stan zapasów i ładunek energetyczny sklepu. W razie potrzeby te „jednostki Moby” wracają do bazy w celu uzupełnienia lub naładowania akumulatora. Drony są również zaprogramowane do dzielenia się zapasami między „jednostkami Moby”. Jeśli produkt osiągnie krytyczny próg dostępności, jednostka ze zgodnymi i dostępnymi zapasami może zostać zażądana przez niewystarczającą jednostkę. Stamtąd łączą się, aby umówić się na spotkanie i przejść do wymiany towarów. Wewnątrz cały sklep jest kontrolowany przez IA. Holograficzny asystent sklepu „Hol” pomaga kupującym przypisywać zakupy i odpowiadać na wszelkie pytania. Dzięki Wheelys połączony sklep ożywa, a phygital wychodzi poza duże miasta.