Charakterystyka łańcucha dostaw w Europie Centralnej
Rosnąca skala środkowoeuropejskiego handlu pociąga za sobą konieczność rozwijania sprawnych rozwiązań logistycznych, takich jak te, które już od lat są wdrażane…
Na stronie October 17, 2024
Rosnąca skala środkowoeuropejskiego handlu pociąga za sobą konieczność rozwijania sprawnych rozwiązań logistycznych, takich jak te, które już od lat są wdrażane…
Na stronie October 17, 2024
Według danych Polskiego Funduszu Rozwoju, eksport towarów i usług w ubiegłym roku był o 4,8 proc. większy niż w 2022 r. i był na najwyższym poziomie w historii[1]. Wynik ten przełożył się na dodatnie saldo obrotów handlowych, które jak podaje GUS ukształtowało się na poziomie 45,1 mld złotych[2]. Na tak dobry wynik wpłynęła między innymi rozwijająca się wymiana handlowa w regionie Europy Środkowej, między krajami takimi jak Polska, Węgry, Czechy i Słowacja. Rosnąca skala środkowoeuropejskiego handlu pociąga za sobą konieczność rozwijania sprawnych rozwiązań logistycznych, takich jak te, które już od lat są wdrażane przez FM Logistic.
Przewoźnicy zdają sobie sprawę z rosnącego znaczenia transportu środkowoeuropejskiego, dlatego dokładają wszelkich starań by optymalizować trasy oraz wychodzić naprzeciw potrzebom klientów. Nie inaczej jest w FM Logistic, które rozwija swoje punkty dystrybucji w Europie Centralnej, szczególnie w krajach, takich jak Polska, Węgry, Czechy i Słowacja. Jednym z rozwiązań jest dostawa cross-border z przeładunkiem w kraju pośredniczącym. Dzięki temu przesyłka nadana np. z Polski do Węgier może zostać dostarczona dwuetapowo, z przeładunkiem na terytorium Słowacji. Cały czas za informacje i kontrolę towaru odpowiada jednak kraj nadawczy. W przypadku dużego obłożenia floty pojazdów rozwiązanie to pozwala na skrócenie czasu pracy kierowcy, nie wpływając przy tym na termin dostawy. Dobre zarządzanie flotą, dobieranie optymalnych tras, a także wykorzystanie infrastruktury między państwami Europy Środkowej sprawia, że przesyłki mogą być dostarczane nawet w 48 godzin od momentu przyjęcia zlecenia.
Szybkie i sprawne dostawy są niezmiernie ważne dla producentów oraz dystrybutorów. Wyzwaniem pozostaje jednak dostosowanie się do specyficznych potrzeb odbiorców, wśród których są m.in. galerie handlowe, gdzie towar musi być dostarczony jedynie w ściśle określonych godzinach lub nocą. Na potrzeby te odpowiada FM Logistic, który w swoim środkowoeuropejskim łańcuchu dostaw obsługuje przede wszystkim klientów z obszarów takich jak FMCG, fashion czy branża zabawek.
Transport towarów do galerii handlowych jest specyficzny i wymaga dokładnego zaplanowania terminu dostawy. Konieczne staje się tu możliwie precyzyjne oszacowanie czasu przejazdu i dobranie odpowiedniej trasy, uwzględniając przy tym operacje magazynowe. Galerie posiadają również własne wytyczne dotyczące specyfikacji wózków, jakie poruszają się po ich terenie. W niektórych przypadkach są one zakazane i występuje konieczność ręcznego rozładowania towaru.
Dla nas nie stanowi to problemu, gdyż dobieramy odpowiedni sprzęt oraz osoby tak, aby dostawa przebiegała bez zakłóceń. Oprócz tego na bieżąco dostosowujemy ofertę do potrzeb naszych klientów, oferując także niestandardowe usługi, takie jak dostawy nocne – tłumaczy Adrian Gradowski, dyrektor transportu międzynarodowego w FM Logistic Central Europe.
Dla producentów ważne jest to, jak przewoźnik przystosowuje się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych, ale też odpowiednio wysoki poziom obsługi klienta. Jednym z kluczowych czynników w transporcie międzynarodowym pozostają kwestie komunikacyjne. – W FM Logistic zatrudniamy osoby, które biegle posługują się językami krajów, do których jeździmy i są w stanie porozumieć się kierowcami oraz klientem. Dzięki temu wszystkie strony są odpowiednio poinformowane o wszelkich szczegółach związanych z dostawą i tym, na jakim etapie się ona znajduje – wyjaśnia Adrian Gradowski. Udogodnieniem w tym zakresie jest również dedykowana aplikacja pozwalająca śledzić przesyłki, a także gromadzić kopie faktur i dokumentów w jednym miejscu, dzięki czemu producent ma wszystko pod kontrolą.
W regionie obejmującym Polskę, Węgry, Czechy i Słowację, to nasz kraj jest tym, z którego wychodzi największy wolumen transportowy. Wymiana handlowa rozwija się jednak również pomiędzy wszystkimi wymienionymi państwami, a w najbliższych latach może zwiększyć się na pozostałych kierunkach w regionie. Sygnały z rynku wskazują, że w regionie Europy Środkowej, może nastąpić nawet 20-procentowy wzrost wymiany handlowej. Obsługa tego ruchu będzie wymagała jeszcze większych nakładów na sprawną logistykę. Oznacza to dalsze rozwijanie infrastruktury, ale też elastyczne dopasowanie się do nowych potrzeb rynku. Od strony logistycznej wyzwaniom tym najlepiej sprostają operatorzy, tacy jak FM Logistic, którzy od lat rozwijają siatkę swoich połączeń w regionie.
[1] Polski Fundusz Rozwoju, Kompendium Handlu Zagranicznego Polski – Marzec 2024, https://pfr.pl/ekspertyzy-ekonomiczne/kompendium-handlu-zagranicznego-polski-marzec-2024-r.html
[2] GUS, Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w 2023 r, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/obroty-towarowe-handlu-zagranicznego-ogolem-i-wedlug-krajow-w-2023-r-,2,16.html
Wypełnij formularz