Automatyzacja magazynów – na jakim etapie jesteśmy?
Pojawienie się automatyki magazynowej jestznaczącym przełomem technologicznym w ostatnich czasach.
Na stronie March 15, 2023
Pojawienie się automatyki magazynowej jestznaczącym przełomem technologicznym w ostatnich czasach.
Na stronie March 15, 2023
82% organizacji uważa częściową automatyzację za normę we wszystkich typach magazynów
Rosną inwestycje w automatyzację magazynów. Jak wynika z badania opublikowanego przez FM Logistic*, 80% przedsiębiorstw dokonało częściowej automatyzacji magazynów przeznaczonych do realizacji zamówień e-commerce. Zautomatyzowanych jest także 84% tradycyjnych magazynów dedykowanych do składowania wyrobów gotowych, zanim zostaną dostarczone do odbiorcy. Wzrost handlu internetowego, prowadzący do znaczącego wzrostu liczby zamówień i większej złożoności procesów operacyjnych, to tylko jeden z powodów automatyzacji magazynów. Niezwykle istotna stała się też konieczność wsparcia firm w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi ze sprawami pracowniczymi, takimi jak rosnące koszty pracy czy niedobór pracowników. „Najwyższe wskaźniki automatyzacji można zaobserwować w przedsiębiorstwach, które borykają się z wysokimi kosztami pracy” – powiedział Patrick Bellart, Robotization and Automation Director, FM Logistic – „Wzrost automatyzacji magazynów jest napędzany także przez firmy, które chcą stać się bardziej atrakcyjne poprzez poprawę warunków pracy dzięki zmniejszeniu liczby czynności związanych z przenoszeniem, przesuwaniem i chodzeniem”.
Branże beauty i dóbr luksusowych wiodą prym
Jeśli chodzi o branże, to sektory beauty i dóbr luksusowych są najbardziej dojrzałe pod względem automatyzacji magazynów w porównaniu z handlem detalicznym czy branżą FMCG. Częściową automatyzację tradycyjnego magazynu wdrożyło 93% przedsiębiorstw, 25% zaś w pełni zautomatyzowało swoje magazyny e-commerce, a 100% ma takie plany na przyszłość. Ten trend da się wytłumaczyć gwałtownym wzrostem sprzedaży dóbr luksusowych online w ciągu ostatnich kilku lat.
Firmy z sektora FMCG mają natomiast najwyższy poziom wprowadzenia pełnej automatyzacji w swoich tradycyjnych magazynach- 17%. Wynika to z dominacji magazynów fabrycznych, w których przepływy mają mniej skomplikowany charakter i wymagają powtarzalnych czynności, które łatwiej zautomatyzować. „Poziom automatyzacji zależy od rodzaju, wielkości i złożoności przepływów logistycznych” – mówi Patrick Bellart. „Obserwujemy wyższy stopień automatyzacji w przypadku produktów o małych rozmiarach, ponieważ duża liczba referencji i wysoki wolumen zamówień sprawiają, że jest bardziej opłacalna. Dlatego gracze e-commerce oraz firmy z branży kosmetycznej i dóbr luksusowych są dobrymi kandydatami do automatyzacji. Automatyzacja jest mniej rozpowszechniona w przypadku ciężkich ładunków na paletach, ponieważ jest droższa w przypadku niższych wolumenów.”
Większy nacisk na elastyczne rozwiązania w zakresie technologii magazynowej
Choć wszystkie procesy da się zautomatyzować, to niektóre etapy są łatwiejsze do automatyzacji od pozostałych. W branży e-commerce (lekkie ładunki) będa to takie operacje jak owijanie produktów, składanie i zamykanie pudełek oraz kompletacja. W przypadku obsługi palet (ciężkie ładunki) dobrze rozwinięte jest automatyczne owijanie, ale automatyzacja składowania nadal pozostaje kwestią dyskusyjną ze względu na wysokie koszty technologii. „W FM Logistic preferujemy elastyczne rozwiązania technologiczne zamiast „sztywnych” technologii takich jak windy i żurawie, których montaż zajmuje o wiele więcej czasu” – wyjaśnia Patrick Bellart. FM Logistic opracowała dla swoich klientów trzy wiodące technologie:
Nasze motto: automatyzuj, gdy przynosi to wymierne efekty
Jeśli chodzi o automatyzację, FM Logistic kieruje się jedną zasadą: automatyzuj, gdy przynosi to wymierne rezultaty. Oferujemy naszym klientom dopasowane rozwiązania z zakresu automatyzacji w zależności od budżetu, specyficznych potrzeb, wielkości i ograniczeń projektu na każdym etapie procesu logistycznego. Przeprowadzamy precyzyjne studium kosztów i wykonalności poprzez analizę całkowitego kosztu posiadania (TCO), który wykracza poza początkową inwestycję i obejmuje koszty energii, utrzymania oraz nadzoru. FM Logistic monitoruje wydajność swoich rozwiązań automatyzacji oraz czuwa nad kwestiami bezpieczeństwa – wykonuje audyty zgodności i bezpieczeństwa, które są zlecane zewnętrznym organizacjom. „W FM Logistic decydujemy się na najlepsze technologie, które opanowujemy w 100%, by zintegrować je z naszymi systemami, a także wybieramy najlepszych dostawców” – mówi Patrick Bellart. „Naszym celem jest zaoferowanie klientom najbardziej wydajnych rozwiązań automatyzacji, które jednocześnie są najmniej kosztowne i najłatwiejsze do wdrożenia. Nasza kultura wysokich standardów i przywiązywanie uwagi do szczegółów są naszym motorem za każdym razem, gdy wdrażamy rozwiązania automatyzacyjne. Naszym celem nie jest automatyzacja za wszelką cenę, lecz odnalezienie obszaru, który wymaga automatyzacji. Niektóre procesy nadal będą wymagały pracy ludzkich rąk i jednym z wyzwań jest zbudowanie wydajnych interfejsów pomiędzy ludźmi a maszynami”.
* Badanie zostało przeprowadzone wśród 100 firm z trzech sektorów – FMCG, retail, beauty i dobra luksusowe prowadzących działalność w Indiach , Polsce i Francji.
Wypełnij formularz