Przewodnik po łańcuchu dostaw omnichannel: pięć najważniejszych wniosków z naszego raportu
Dzisiaj konsumenci korzystają z wielu kanałów sprzedaży, firmy muszą więc wdrożyć w swoim łańcuchu dostaw strategię omnichannel.
Na stronie March 29, 2024
Dzisiaj konsumenci korzystają z wielu kanałów sprzedaży, firmy muszą więc wdrożyć w swoim łańcuchu dostaw strategię omnichannel.
Na stronie March 29, 2024
Podmioty, którym nie uda się odpowiednio dostosować łańcucha dostaw, będą miały trudności z zachowaniem konkurencyjności. Firma FM Logistic przeprowadziła ankietę* wśród firm z sektorów dóbr konsumpcyjnych, sprzedaży detalicznej oraz branży beauty i produktów luksusowych, aby zrozumieć, na jakim są etapie w procesie tworzenia łańcucha dostaw omnichannel. Oto najważniejsze wnioski.
Sklepy stacjonarne pozostają głównym kanałem generowania przychodów, ale gwałtowny wzrost sprzedaży w handlu elektronicznym jest faktem. Proces ten rozpoczął się podczas pandemii i nadal nabiera tempa, a zakupy online stały się integralną częścią nawyków zakupowych konsumentów. Wiele opcji odbioru i dostawy, rozwijający się internet i rosnąca liczba użytkowników smartfonów stymulują wzrost handlu elektronicznego.
Od wybuchu pandemii 87% firm odnotowało wzrost zamówień w handlu elektronicznym.
Możemy oczekiwać, że tendencja dotycząca pełnej integracji łańcucha dostaw utrzyma się, ponieważ firmy wykorzystują technologie cyfrowe, priorytetowo traktują podejście zorientowane na klienta i dążą do efektywności operacyjnej, aby zachować konkurencyjność. Zintegrowany łańcuch dostaw, łączący dystrybucję B2B i B2C, może prowadzić do zwiększenia wydajności operacyjnej, obniżenia kosztów, optymalizacji zarządzania zapasami, zwiększenia elastyczności i wielu innych korzyści.
56% badanych firm w pełni zintegrowało łańcuchy dostaw omnichannel zarówno w handlu elektronicznym, jak i sprzedaży offline.
Chęć wdrożenia strategii omnichannel w łańcuchu dostaw wynika głównie z dążenia sprzedawców do obniżenia kosztów logistyki i wydatków operacyjnych poprzez wyeliminowanie silosów w procesie dystrybucji. Innym powodem transformacji są braki magazynowe.
46% firm stwierdziło, że wysokie koszty logistyki wpłynęły na ich decyzję o wdrożeniu łańcucha dostaw omnichannel.
Sprzedawcy detaliczni prawdopodobnie napotkają złożone problemy podczas transformacji łańcucha dostaw. Zatrudnianie i szkolenie pracowników wskazywano jako jedno z głównych wyzwań ze względu na różnorodność wymaganych umiejętności. Doskonalenie zarządzania danymi, usprawnianie procesów realizacji zamówień i płynna integracja technologii to kolejne kluczowe kwestie, z którymi należy się zmierzyć.
49% firm uważa zatrudnianie i szkolenie niezbędnych pracowników za wyzwanie we wdrażaniu logistyki omnichannel.
Firmy chcą przejść na łańcuch dostaw omnichannel w ciągu mniej niż dwóch lat i okazują zainteresowanie usługami zewnętrznych operatorów 3PL. Potrzebują partnerów wspierających ich w integracji IT, sprawnej realizacji operacyjnej i płynnej synchronizacji danych. Firmy oczekują, że partnerzy 3PL pomogą im zwiększyć szybkość i dokładność dostaw, usprawnić systemy informatyczne, a ostatecznie zapewnić klientom lepszą jakość obsługi we wszystkich kanałach.
66% sprzedawców detalicznych twierdzi, że korzysta z zewnętrznego wsparcia przy wdrażaniu łańcucha dostaw omnichannel.
*Firma FM Logistic przeprowadziła badanie wśród 105 respondentów z trzech sektorów – dóbr konsumpcyjnych (36), sprzedaży detalicznej (49), branży beauty i produktów luksusowych (20) – prowadzących działalność w Indiach (37), Francji (36) i Polsce (32).
Wypełnij formularz