Eksperci nie mają wątpliwości, że przyczyniło się do tego m.in. przeniesienie zakupów ze sklepów stacjonarnych do Internetu. Przewagę szybko zdobyli Ci producenci i dystrybutorzy, którzy mogli liczyć na wsparcie sprawdzonego i doświadczonego partner, który zadbał o kluczowy element e-handlu, czyli transport. Taką przewagę oferuje swoim klientom FM Logistic lider branży TSL w Europie Centralnej.
Ostatnie lata pokazały jak ogromne znaczenie dla globalnej gospodarki mają stabilne łańcuchy dostaw. W branżach takich jak fashion, które uzależnione są w dużej mierze od komponentów i wyrobów z Azji, zachwianie łańcuchów dostaw doprowadziło do pogorszenia się sytuacji co najmniej połowy firm. Na ratunek firmom odzieżowym przyszli konsumenci, którzy, jak stwierdzają autorzy raportu The State of Fashion 2022 z McKinsey, gdy tylko stało się to możliwe ruszyli szturmem do sklepów i “kupowali w odwecie”. Zjawisko zidentyfikowano wprawdzie w USA, ale wiemy skądinąd, że przeciętny Polak na zakupy odzieży, butów czy akcesoriów także wydaje niemało, bo nawet ponad 7% swoich dochodów. W efekcie, w 2023 roku zdaniem analityków z platformy Statista, poziom sprzedaży odzieży na świecie osiągnie niebagatelny poziom ok. 7 560 mld zł. Eksperci podkreślają jednak, że na kawałek tego tortu załapią się wyłącznie najlepsi, którzy doskonale radzą sobie z nowymi wymaganiami rynku.
W modzie liczą się łańcuchy (dostaw)
Jednym z elementów o który trzeba zadbać, gdyż bez wątpienia ma coraz większy wpływ na rentowność przedsiębiorstw z branży fashion jest optymalizacja łańcucha dostaw i dostosowanie go do coraz wyższych wymagań odbiorców.
– Segment modowy jest bardzo zróżnicowany, a co za tym idzie potrzeby zarówno poszczególnych przedsiębiorców, jak i odbiorców są różne. Jako duża, międzynarodowa firma, w FM Logistic możemy zaproponować klientom z tej branży bogatą ofertę, szczególnie z zakresu usług wartości dodanej (VAS). Dzięki temu, że posiadamy bogatą flotę oraz własne platformy magazynowe, jesteśmy elastyczni i działamy zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami klienta – wyjaśnia Krystian Koprowski, Senior Business Development Manager FM Logistic Central Europe. Jak wyglądają te potrzeby? – Ponieważ obsługujemy kluczowe marki zarówno na polskim, jak i środkowoeuropejskim rynku widzimy, że rosną, przede wszystkim oczekiwania względem terminowości. Nawet najmniejsze opóźnienia na jednym etapie łańcucha dostaw powodują efekt kuli śnieżnej i kolejne problemy, a to może przełożyć się nie tylko na wyniki finansowe firmy, ale też na jej wizerunek, który ma obecnie ogromne znaczenie – dodaje Krystian Koprowski.
Sposobem na uniknięcie takich sytuacji okazuje się być powierzenie całości lub części operacji logistycznych doświadczonym partnerom. Operator logistyczny, który posiada bogate know-how oraz odpowiednią infrastrukturę może pełnić rolę tzw. wieży kontroli, która nadzoruje działania i reaguje z wyprzedzeniem na ewentualnie zachwiania łańcucha dostaw. – Nasze doświadczenie oraz stała obserwacja tego co dzieje na szeroko rozumianym rynku TSL pozwalają przewidywać niektóre sytuacje i odpowiednio im zapobiegać. Ponadto wykorzystujemy zdobywane latami know-how, aby doradzić klientom najbardziej optymalne dla ich potrzeb działania. Branży fashion dedykujemy np. transport międzymagazynowy czy w ramach tzw. middle i short mile. Jest to odpowiedź na konkretne oczekiwania klientów – mówi Krystian Koprowski.
Wirtualny handel wymaga realnych rozwiązań
Żadna inna branża nie zmieniła się tak bardzo po wybuchu popularności zakupów online jak fashion. Jak podaje serwis fashionbiznes.pl, w 2022 roku liczba zakupów zrealizowanych w ramach e-commerce w segmencie modowym wrosła w Polsce o ponad 12 proc. Jednocześnie aż o 19 proc. wzrosła kwota, jaką konsumenci byli skłonni wydać na zakupy odzieżowe. Według szacunków wywiadowni Admitad liczba zamówień w przemyśle modowym w styczniu i lutym 2023 roku wzrosła natomiast o 27 proc. rdr. Ten ogromny segment rynku wymaga od operatorów logistycznych odpowiednich rozwiązań. Warto zwrócić uwagę, że łańcuch dostaw w ramach sprzedaży online to nie tylko, obsługa zamówień i zwrotów od klientów indywidualnych, ale cały system transportu, magazynowania, VAS oraz całościowa logistyka zwrotów. O ile jakość obsługi indywidualnych klientów ma ogromny wpływ na wizerunek i potencjalne dochody firmy, to sprawne funkcjonowanie łańcucha dostaw międzymagazynowych i B2B wpływają na działanie całego przedsiębiorstwa. – W ramach wielokanałowej obsługi segmentu e-commerce, którą realizujemy wymienić możemy m.in. dedykowane e-commerce usługi wartości dodanej, czyli przygotowywanie i dystrybucja palet z paczkami przeznaczonymi do odbioru w sklepach. Dla jednego z naszych klientów opracowaliśmy też optymalny system całopojazdowego transportu zwrotów z poszczególnych punktów odbioru do centrów logistycznych klienta, który obejmuje większość krajów Europy. Oczywiście, podobnie jak w przypadku innych usług, tu także jesteśmy otwarci na wypracowanie unikalnych rozwiązań – zaznacza Krystian Koprowski. Skrojone na miarę usługi z pewnością będą coraz bardziej potrzebne, bowiem wraz z rozwojem e-handlu pojawia się konieczność konkurowania w coraz trudniejszym środowisku, w którym efektywny łańcuch dostaw będzie miał jeszcze większe znaczenie.
Galerie nadal na szczycie
Mimo ogromnego rozwoju e-commerce, nadal najchętniej odzież, buty i akcesoria kupujemy stacjonarnie. I to logistyka międzymagazynowa oraz między magazynem a punktem handlowym stanowi trzon modowego łańcucha dostaw. Nauczeni doświadczeniami producenci z branży fashion, nie chcąc narażać się na braki, stawiają w swoich dostawach na dywersyfikację i nearshoring, co generuje kolejne kwestie do rozwiązania na etapie planowania operacji logistycznych. – Odpowiedzią FM Logistic na tę sytuację są projekty międzymagazynowe w ramach magazynów klienta oraz usługa konsolidacji przesyłek paletowych w naszych crossdockach. W dużym skrócie polega ona na transporcie palet z towarem do crossdocku, rozparcelowaniu ich oraz ponownemu złożeniu towaru na palety zgodnie ze specyfikacją klienta. Gotowe palety dystrybuujemy do konkretnych sklepów na terenie Europy Centralnej. W zależności od wolumenu, klientom proponujemy transport FTL i LTL w sztywnej i miękkiej zabudowie, ale też lokalną dystrybucję paletową mniejszymi samochodami. Liczba realizowanych przez nas operacji transportowych w ramach middle mile i lokalnych usług międzymagazynowych dla branży fashion przekracza miesięcznie 1500 transportów. Dzięki dywersyfikacji środków transportu, możemy optymalizować ten proces i realizować usługi maksymalnie efektywne dla klienta – wyjaśnia Krystian Koprowski.
Samodzielnie czy z pomocą?
Jak w wielu innych branżach, także w fashion producenci mają ostatecznie do przemyślenia kwestię, czy realizować operacje logistyczne w ramach własnych zasobów, czy jednak powierzyć je zewnętrznemu operatorowi, a uwolnione w ten sposób zasoby przesunąć do innych zadań. O ile w niewielkich przedsiębiorstwach, gdzie łańcuchy dostaw nie są bardzo skomplikowane, a wolumeny dość stabilne, można jeszcze rozważyć samodzielną obsługę logistyczną, to w przypadku sprzedaży wielokanałowej i rozbudowanej dystrybucji, współpraca z doświadczonym partnerem jest jednak lepszym wyborem. Wiarygodny operator logistyczny o ugruntowanej na rynku pozycji umożliwia elastyczne zarządzanie łańcuchami dostaw i szybkie reagowanie na wszelkie zmiany. Know-how operatora często natomiast pozwala uniknąć błędów i pomyłek, które mogą zaważyć na wynikach firmy. Nie warto więc wywarzać otwartych drzwi, ale raczej przejść przez nie wspólnie z partnerem logistycznym i wejść na wyższy poziom biznesu.