Po raz pierwszy we Francji konsumenci mogą kupować artykuły spożywcze bez opakowań od najlepszych marek. Eksperyment przeprowadzony w rejonie Paryża jest możliwy dzięki realizacji specyficznego procesu logistycznego w clean roomie
Group – francuski detalista franprix i 12 renomowanych marek spożywczych eksperymentuje ze sprzedażą markowych produktów spożywczych bez opakowań przy wsparciu logistycznym ze strony FM Logistic i Bulk & Co, firmy specjalizującej się w układaniu i wyposażeniu promieni luzem. .
Do maja 2021 r. cztery supermarkety franprix w regionie paryskim pozwolą konsumentom zaopatrzyć się w makaron, ryż, orzeszki ziemne, słodycze, kawę i inne niepaczkowane produkty, przynosząc własne pojemniki do napełniania lub korzystając z toreb oferowanych przez sklepy.
Różnica w stosunku do innych francuskich sklepów bez opakowań polega na tym, że wszystkie produkty pochodzą od znanych marek i producentów, a mianowicie Ancel, Bénénuts, Carambar, Carte Noire, Ebly, Kellogg’s, Lutti, Panzani, Taureau Ailé, Uncle Ben’s, Vérival, Vichy oraz marka własna franprix. ILEC, profesjonalna organizacja reprezentująca 87 producentów produktów konsumenckich, odegrała rolę koordynującą marki.
Asortyment obejmuje od 24 do 36 rodzajów produktów w zależności od wielkości sklepu. franprix i zaangażowane marki zobowiązały się sprzedawać produkty taniej lub po tej samej cenie, co ich odpowiedniki w opakowaniach.
Eksperyment jest możliwy dzięki wdrożeniu specyficznego procesu logistycznego dla produktów spożywczych luzem, obejmującego magazynowanie i obsługę w pomieszczeniu czystym w magazynie FM Logistic w Mormant, na południowy wschód od Paryża. FM Logistic odpowiada za odbiór produktów z zakładów produkcyjnych, napełnianie ich do specjalnie wykonanych lejów kartonowych i dystrybucję do sklepów franprix.
Celem eksperymentu jest przetestowanie modelu biznesowego poprzez pomiar opinii klientów. W dłuższej perspektywie celem franprix, ILEC, zaangażowanych marek, FM Logistic i Bulk & Co jest zachęcanie do bardziej odpowiedzialnej konsumpcji i jak największej redukcji odpadów.
Rynek produktów bez opakowań rozwija się szybko w Europie, szczególnie we Francji, napędzany dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Sprzedaż produktów spożywczych bez opakowań (z wyłączeniem świeżej żywności) osiągnęła we Francji 1,2 miliarda euro w 2019 r., czyli o 40% więcej niż w poprzednim roku, i oczekuje się, że osiągnie 3,2 miliarda euro w 2022 r., według organizacji zawodowej Reseau Vrac.
O Franprix
Z 900 sklepami rozsianymi po francuskim regionie Île-de-France, głównych miastach wzdłuż korytarza rzeki Rodan i Łuku Śródziemnomorskiego, franprix, spółka zależna grupy Casino, jest blisko
detalista dla dużych miast metropolitalnych. franprix jest bardzo przywiązany do ludzkiej strony handlu. Jej sklepy są częścią codziennego życia jej klientów. franprix oferuje kompleksowy asortyment spożywczy, który spełnia oczekiwania mieszkańców miast poszukujących jakości, innowacyjności, autentyczności i smaku. Marka oferuje również usługi lokalne, które ułatwiają codzienne życie swoim klientom. Koncept sklepu, który łączy punkt sprzedaży i przestrzeń życiową, otrzymał kilka wyróżnień i nagród we Francji, w tym Trofeum Innowacji LSA i „Janus du Commerce” w 2019 r. W 2020 r. franprix otrzymał nagrodę TOP / COM za jego bibi! program relacji z klientami oraz nagrodę Sustainable Commerce Award od ESSEC (najlepszej francuskiej szkoły biznesu) za zarządzanie niesprzedaną żywnością we współpracy z francuską organizacją pozarządową Phénix.
O Ilecu
The Institut de liaisons des entreprises de consommation (Ilec – Institute of consumer goods companies) brings together 87 companies manufacturing consumer brand products. It represents national as well as international brands, both in the food and non-food sectors.
Członkowie Ilec odpowiadają za prawie dwie trzecie przychodów sektora dóbr konsumpcyjnych w dużych i średnich sklepach, w tym ponad 20 miliardów euro obrotów francuskiego sektora rolnego. Dzięki tysiącom obiektów produkcyjnych, logistycznych i usługowych firmy te zatrudniają łącznie ponad 500 000 osób we Francji.
O FM Logistic
Założona we Francji w 1967 roku firma FM Logistic jest niezależną, rodzinną firmą, która dostarcza rozwiązania w zakresie łańcucha dostaw dla szerokiej gamy firm z branży FMCG, handlu detalicznego, kosmetyków i kosmetyków, produkcji przemysłowej i opieki zdrowotnej. Działa w 14 krajach w Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej. Osiągnęła przychody w wysokości 1,43 mld euro w roku podatkowym do marca 2020 r. i zatrudnia ponad 27 500 pracowników FTE.
O luzem i co
Utworzona we Francji w 2014 roku firma Bulk&Co ma na celu przyspieszenie przejścia na zero odpadów. Firma projektuje i rozwija pojemniki i wyposażenie ekspozycyjne dla sklepów sprzedających produkty konsumenckie luzem. Jej ambicją jest umożliwienie sprzedaży wszelkiego rodzaju towarów konsumpcyjnych bez opakowań jednorazowych. Jej ostatnią innowacją jest dozownik przeznaczony do produktów w proszku, takich jak przyprawy, zioła, czekolada czy kosmetyki.
Kontakty z mediami